De vorba cu Psihologul

Stress Management – Pentru Antrepenori si nu numai

Lucrez in industria de turism de 15 ani deja, iar voi puteti fi tentati sa spuneti “Wow, ce tare e sa lucrezi cu soare, cu destinatii, cu evenimente”. Sincer, asa este. Este foarte tare sa lucrezi cu vacantele oamenilor sau cu nevoile de business ale clientilor corporate, insa, in acelasi timp, responsabilitatea oamenilor care isi pun banii, concediul sau urgentele in mainile noastre apasa foarte greu pe creierul meu si al colegilor mei.

Stresul este, poate, un efect dur al vietii in care traim, al mediului de afaceri, al vietii noastre de zi cu zi, iar pentru asta am apelat la Madalina Tiriac – Psihoterapeut, care sper eu sa ne ajute cu cateva sfaturi cu privire la Managementul Stresului.

  • Madalina, te cunosc de foarte multa vreme, de fapt, de pe vremea cand lucrai ca angajat, iar astazi ai devenit antreprenor in Psihoterapie. Acum, pentru ca te regasesti printre antreprenorii cu risc ridicat de stres 😊, ai putea sa ne spui sau sa ne dai o scurta definitie a stresului? Nu de alta, dar sunt convins ca stresul este perceput diferit de fiecare dintre noi.

Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor presupune si o tranzitie de la un nivel de dezvoltare la altul, se produc diferente de mindset si atitudine pe toate planurile. Apar o serie de provocari, obstacole, credinte, temeri, incertitudini, care duc la  un dezechilibru intre nevoile interne si cerintele externe.

Stresul este o stare de alarma, o modalitate de avertizare a organismului,  este modul prin care acesta iti atrage atentia ca esti in pericol. Da, in pericol pentru ca dezechilibrul devine un pericol atunci cand fazele de tensiune nu sunt urmate de pauze de relaxare.

  • De aproximativ 1 an si jumatate lucrez in ritm de antreprenor, cu responsabilitati masive, cu presiuni din toate partile, cu provocari etc. Recunosc ca am momente cand obosesc si cand imi pierd energia si entuziasmul. Ce imi recomanzi sa fac in fiecare zi astfel incat sa ma deconectez de stres macar inainte de culcare?

Sa te relaxezi 🙂

In primul rand, sa te concentrezi asupra obiectivelor pe care le ai si nu pe aspectele negative care te afecteaza.

Relaxarea constienta si activa este foarte importanta: tehnici de meditatie si respiratie abdominala; antrenamentul autogent prin incordarea si relaxarea musculaturii, yoga si alte tehnici de relaxare. Respiratia calma are efect pozitiv deoarece aduce oxigen si energie in corp.

Petrecerea timpului in familie, alaturi de prieteni, dansul, muzica si miscarea in aer liber sunt metode de combatere a stresului.

Difuzarea de uleiuri naturale esentiale in camera in care dormi.

  • Cunosc oameni care spun ca sunt extrem de eficienti sau profitabili atunci cand lucreaza in conditii mari de stres. Dupa parerea ta, acesta este un mit la fel ca cel in care oamenii se cred eficienti fiind multi-tasking, pe cand in realitate este exact invers?

“Stresul este asemeni unui condiment: prea putin face mancarea neinteresanta, prea mult te poate sufoca.”  Donald Tubesing
Exista stres bun si stres rau, respectiv eustres si distres.

Un nivel moderat de stres este intotdeauna util desfasurarii unei activitati, putem vorbi chiar despre o energizare. Stresul bun, de tip provocare, ne ajuta sa avem mai multe emotii favorabile, precizie, eficacitate si coordonare, este o stare de presiune care ne propulseaza catre actiune pentru a iesi dintr-o situatie pe care nu ne-o dorim si a ajunge intr-o situatie dorita.

  • Se interpreteaza de multe ori ca oamenii relaxati sunt oameni iresponsabili, iar cei stresati sunt de fapt stresati pe fondul unei responsabilitati foarte mari care ii apasa. Esti de accord cu asta?

Oamenii pe care ii vedem relaxati au parcurs un proces foarte dificil de infruntare a temerilor, a provocarilor, a slabiciunilor si au reusit sa isi dezvolte o serie de calitati: curaj, perseverenta, vointa, echilibru, increderea si stima de sine, au invatat din toate experientele traite si stiu cum sa gestioneze situatiile dificile atat din punct de vedere cognitiv, cat si emotional.

Important este sa iti traiesti viata dupa propriile reguli pentru ca in drumul asta al antreprenoriatului intalnesti multe piedici, oameni care te judeca sau care incearca sa te manipuleze, sa te descurajeze si atunci, mentinerea unui echilibru chiar devine o provocare.

  • Stiu ca lucrezi la un program de Management al Stresului pentru antreprenori si corporatisti, ne poti da 3 tipsuri prin care sa avem un management al stresului mai bun?

Daca schimbi perceptia despre stres, poti schimba si raspunsul corpului la stres. Inveti ca  stresul poate fi un potentator de performanta, ca poti transforma sentimentele de teama si anxietate in energie, entuziasm si concentrare.

Inveti sa renunti la control prin acordarea unei autonomii mai mari angajatilor in indeplinirea atributiilor lor.

Este de ajutor sa stii foarte bine ce vrei, cum vei face ceea ce ai de facut, stabilirea unor obiective normale si realizabile fara a supraestima sau subestima angajatul.

Daca pe tot acest drum iti pastrezi in minte scopul final si vezi provocarile care apar ca pe un proces de autocunoasere si dezvoltare personala, lucrurile se rezolva de la sine si poti sa te si bucuri de calatorie.

Sursa photo

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.